Údržba nafukovacích člunů

Jak pečovat o nafukovací člun?

Uložení člunu

Na zimu je nutné člun nejprve pořádně umýt, zejména pokud byl na slané vodě. Vyčistit písek z vnitřku člunu, laminátové dno vymýt vodou, nikde nesmí zůstat písek a kamínky, jež by mohly při manipulaci s člunem prodřít plášť. Prospěje mu také jednou za rok ošetřit povrch speciálním přípravkem, který ochrání člun před slunečními paprsky.

Pokud je prostor, může zůstat nafouknutý, je ale třeba dát pozor na myši, jimž materiály, z nichž jsou čluny vyráběny, chutnají, a umějí udělat i neopravitelné díry.

„Už se nám stalo, že přišli na jaře lidé s člunem tak prožraným od myší, že už se buďto nedal zalepit, nebo bylo poškození tak velké, že by oprava byla příliš drahá. Člun můžeme skladovat i vyfouknutý a zabalený. Jen musíme dbát na to, aby v době mrazů nedošlo k manipulaci s člunem. Mráz by mohl způsobit popraskání. Pokud se s ním nehýbe, mráz vydrží a na jaře se opět bez problémů nafoukne," upozorňuje na možné problémy při zazimování nafukovacích člunů Vladimír Mach z Marine.

Současné materiály používané na výrobu nafukovacích člunů už nejsou náchylné na překládání, ale musíme být při skladování opatrní.

Nejčastější závady

Kromě proražení člunu dochází u tohoto typu lodí ještě k jedné závadě - ­k vylomení zrcadla. Důvody mohou být různé, nejčastěji majitel použije silnější, a tím pádem těžší motor, než je pro daný člun schválený.

Prasklé držáky motoru je možné opravit dvěma způsoby. Lze vyměnit celé držáky za nové, nebo je možné je do člunu znovu zalepit. Zodiac má na odstranění této závady přesný postup za použití lepidla a látky, při jehož dodržení lze zrcadlo opět zafixovat bez nutnosti výměny za nové.

K proražení člunu dochází buďto během transportu, kdy je nevhodně uložen v autě a je zatížen těžkým předmětem s ostrou hranou ­- tím může být třeba závěsný motor ­- nebo při najetí na ostrý povrch dna. Písek ani oblázky člunu neublíží, stejně tak náraz do mola bez ostrých hran. Lze s ním najíždět na vhodné pláže, ale ostré kameny a skály zvládnout nedokáže.

Poškodit můžeme člun také při neopatrném doplňování pohonných hmot. Neutřená loužička benzínu může povrch gumáku nezvratně poškodit.

Děravý člun lze většinou provizorně opravit na místě. Pokud není díra či trhlina příliš velká, je možné použít lepicí sadu, standardně dodávanou ke každému novému člunu. Při dodržení postupu lze člun provizorně opravit, aby posloužil na dovolené.

V tubě namíchané dvousložkové lepidlo naneseme na očištěné místo proražení a použijeme nejvhodnější záplatu. Je nutné používat doporučené lepidlo i technologický postup, kdy se musí třikrát nanést vrstva lepidla na obě strany a nechat zaschnout. Po návratu z dovolené je stejně potřeba člun odborně opravit. Proto je důležité použít doporučené lepidlo, které lze snadno odstranit.

Stává se, že lidé lepí díru tím, co mají po ruce, včetně Chemoprénu nebo vteřinového lepidla. Tam je pak problém provizorní záplatu a lepidlo před novým lepením odstranit a prodraží to samotnou opravu. Při odstraňování nevhodného lepidla je třeba použít chemické látky, které mohou naleptat povrch člunu, takže odstraňování nevhodného lepidla zabere větší část celé opravy.

Pokud je poškození člunu větší, zpravidla ho provizorně opravit nelze. Je­-li díra nebo trhlina větší, musí se hned zalepit i zevnitř.

„To už je úkon, který vyžaduje velkou praxi, takže kromě zarytých kutilů udělá každý nejlépe, když člun nechá odborně opravit. Dostat se dovnitř člunu je problematické, v případě určitého umístění díry lze použít přístup skrz vypouštěcí ventil, nebo díru zvětšíme, aby se dovnitř mohla vložit záplata, a pak otvor zalepíme i zvenku. Používáme speciální lepidlo přímo od výrobce, které zaručuje nejlepší výsledek, protože je vytvořené speciálně na tyto opravy," říká V. Mach.

Diagnostika a délka opravy

Pokud někdo zjistí, že mu uchází vzduch ze člunu, může s pomocí rozprašovače s roztokem Jaru snadno najít místo, kudy uniká vzduch. Voda s Jarem nastříkaná na člun začne v místě úniku vzduchu dělat bublinky. Doba opravy standardní díry včetně vnitřního lepení není překvapivě nijak dlouhá. Pokud není nutné ze člunu odstraňovat nevhodné lepidlo, lze ho opravit na počkání.

Technici firmy Marine mají s lepením člunů velkou zkušenost, takže po domluvě je možné přijet do dílny a za hodinu odjíždět s funkčním člunem. Poradí vám zde také s výběrem vhodné konzervační látky na povrch člunu, kompletně vám tu také dokáží zeservisovat závěsný motor.

Zdroj: Yachting revue, duben 2011

 

Sídlo firmy:
Řadová 465
549 01 Nové Město nad Metují

(prodejna) +420 491 474 042
(kancelář) +420 491 474 045
(servis) +420 491 420 129
(výroba) +420 775 571 123
obchod@marine.cz

Provozní doba:
 Po - Čt: 8:00 - 16:30 hodin
         Pá: 8:00 - 16:00 hodin

Mapa Komořany

Prodejna Marine Centrum:
Komořanská 326/63
143 00 Praha 12 - Modřany 

(prodejna) +420 739 051 735
(prodejna) +420 605 245 414
(kancelář) +420 605 245 414
(kancelář) +420 777 722 166
(příjem servisu) +420 731 854 221 praha@marine.cz

Provozní doba:
Po - pá: 9:00 - 17:30 hodin