Saver Manta 620 Cabin

Rodinný člun pro každou příležitost

Test z časopisu Yacht 7-8/2022

Italskou loděnici Saver ze Sicílie zastupuje na našem trhu firma Marine. Na konci května připravila spolu s YC CERE zkušební plavby pro zákazníky na Vltavě, a tak jsme využili toho, že byla loď na vodě, a po akci jsme ji podrobili krátkému redakčnímu testu.

Saver Manta 620 Cabin, jak zní poněkud dlouhý a komplikovaný název, je laminátový člun s kajutou, který nabízí v kompaktním provedení vše, co je pro denní nebo víkendový pobyt na vodě potřeba. Nechybí malá kajuta s dvoulůžkem, ve které může být dokonce chemická toaleta a která má přirozené osvětlení i větrání pomocí bočních otevíracích oken, jež jsou opatřeny moskytiérami. Vstup do kajuty se skládá ze dvou částí, aby se dalo vstupovat pohodlně s odklápěcím středním dílem, a v kajutě je možné se díky tomu i postavit.

V malém kuchyňském koutu v kokpitu může být kromě standardně dodávaného dřezu s tekoucí vodou a prostoru pro přenosnou nebo vestavěnou lednici i malý lihový vařič. Sezení na zadní palubě do „L“ s pohotovostním demontovatelným stolem lze přeměnit na opalovací lehátko. Systém bimini umožňuje zůstat na vodě, i když třeba není úplně příznivé počasí. Na zádi je potom na kompaktní koupací plošině teleskopický nerezový žebřík a sprcha.

Po vstupu na palubu mne hned na první pohled zaujala výška boků. Ty jsou vyšší než u podobně velkých lodí a spolu s vysokým uzavřeným čelním sklem poskytují posádce výbornou ochranu během plavby, a to i při vysokých rychlostech. Pod sedačkami jsou hluboké úložné prostory, kam se vejdou nejen fendry, ale také čalounění nebo střechy bimini.

Kapitánská sedačka je posuvná a otočná směrem do kokpitu se zvedacím předním dílem, aby bylo možné za kormidlem pohodlně sedět i stát. Za zmínku stojí lodní kompas, na který je velmi dobře vidět a je dobře čitelný. Je znát, že člun tradici výroby lodí na Sicílii nezapře. Tento jednoduchý a základní navigační přístroj na loď prostě patří a je fajn, když je funkční. Pro Mantu je také charakteristický laminátový rám, který slouží nejen pro namontování případných antén od navigace GPS a VHF radiostanice, ale především jako pomocný rám střech bimini. Čelní sklo má nerezový rám, ke kterému je možné přichytit již zmiňované bimini. Spolu tak tvoří designové a zároveň praktické a užitečné prvky. Oblouk je navíc z vnitřní strany čalouněný.

Testovaná loď byla vybavena přívěsným motorem Yamaha s výkonem 150 koní s délkou nohy „L“, což považuji za zcela dostatečnou motorizaci. Jako varianty se nabízejí i poněkud slabší motory o výkonech od 100, 115 nebo 130 koní, to by v případě využití jen dvoučlennou posádkou bylo dostatečné. Pro lyžování nebo tahání wakeboardisty, vodního lyžaře či dalších hraček na vodu je pak silnější motor výhodou. Za kormidlem mne překvapilo poměrně tuhé řízení. Loď totiž byla osazena bovdenem namísto hydraulického řízení. Při tomto výkonu motoru jednoznačně ale hydraulické řízení doporučuji. To také byla asi jediná věc, která se Mantě dala vytknout.

Kokpit je i při rychlé jízdě dostatečně chráněný díky vhodně tvarovanému čelnímu sklu a vysokým bokům. Posádka si tak užije i rychlejší plavbu ve velké pohodě. Loď velmi dobře akceleruje a jde rychle do skluzu, trup se v zatáčkách chová velmi předvídatelně a nechá si hodně líbit. Při delší plavbě určitě doporučuji loď vždy správně vytrimovat, může to ušetřit palivo. Na Vltavě jsme dosáhli maximální rychlost 68 kilometrů v hodině, pohodlná a ekonomická cestovní rychlost je okolo čtyřiceti kilometrů v hodině.

Saver Manta 620 Cabin bude sloužit nejen pro rekreaci s rodinou, ale i pro vodní lyžování nebo při rybaření. Prostě stačí uklidit čalounění do kokpitu a dokoupit držáky rybářských prutů. Kokpit je samovylévací, takže nároky na údržbu jsou minimální. Stejně tak není nutné, aby loď měla stálý domovský přístav. Lze ji snadno převážet za silnějším osobním autem na přívěsu. V této kategorii je nabídka poměrně široká, nicméně Saver Manta 620 Cabin má všechny předpoklady, aby uspěla nejen díky příznivé ceně a bohaté standardní výbavě, ale i díky všestrannosti.

Autor článku: Daniel Guryča
Fotografie: Daniel Guryča a Saver
 


Fotogalerie testované lodi:
 

Sídlo firmy, prodejna, e-shop:
Řadová 465
549 01 Nové Město nad Metují

(prodejna) +420 491 474 042
(kancelář) +420 491 474 045
(servis) +420 491 420 129
(výroba) +420 775 571 123
obchod@marine.cz

Provozní doba:
 Po - Čt: 8:00 - 16:30 hodin
         Pá: 8:00 - 16:00 hodin
         So: 9:00 - 12:00 hodin (od 2.4. do 30.7.2022)

Mapa Komořany

Prodejna Marine Centrum:
Komořanská 326/63
143 00 Praha 12 - Modřany 

(prodejna) +420 739 051 735
(prodejna) +420 605 245 414
(kancelář) +420 605 245 414
(servis) +420 731 854 221
praha@marine.cz

Provozní doba:
Po - pá: 9:30 - 17:00 hodin

(29. 11. 2022 - od 13:00 ZAVŘENO - odstávka elektřiny)