Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a k zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě, online chat). S našimi partnery z oblasti sociálních sítí, reklamy a webové analytiky současně sdílíme informace o Vašem používání stránky v anonymizované formě. Bližší informace naleznete zde.
Marketing
Marketingové "Cookies" slouží ke sledování chování zákazníka na webu. Jejich cílem je zprostředkovat relevantní a užitečnou reklamu pro každého individuálního uživatele, čímž jsou výhodné pro všechny. (více)
Statistika
Statistické "Cookies" pomáhají majitelům webových stránek s porozumněním toho, jak se uživatelé na jejich stránkách chovají tím, že sbírají a reportují anonymní data. (více)
Technické
Tyto "Cookies" jsou pro funkčnost webové stránky nepostradatelné a zajišťují její fungování např. při navigaci a dostupnosti uživatelských sekcí. Tato stránka nemůže správně fungovat, pokud nejsou "Cookies" povoleny. (více)
Personalizační
Tyto "Cookies" pomáhají především personalizovat obsah např. nabídkou konkrétních produktů dle historie vašeho procházení webu nebo podle objednávek. (více)
Bezpečnost
Bezpečnostní neboli security "Cookies" náš web nepoužívá. (více)
Souhlas s použitím "Cookies"
Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a ke zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě, online chat).
Vaše nastavení "Cookies" a další informace najdete na stránce nastavení "Cookies".
Italskou loděnici Saver ze Sicílie zastupuje na našem trhu firma Marine. Na konci května připravila
spolu s YC CERE zkušební plavby pro zákazníky na Vltavě, a tak jsme využili toho, že byla loď na vodě,
a po akci jsme ji podrobili krátkému redakčnímu testu.
Saver Manta 620 Cabin, jak zní poněkud dlouhý a komplikovaný název, je laminátový člun s kajutou, který
nabízí v kompaktním provedení vše, co je pro denní nebo víkendový pobyt na vodě potřeba. Nechybí malá
kajuta s dvoulůžkem, ve které může být dokonce chemická toaleta a která má přirozené osvětlení i větrání
pomocí bočních otevíracích oken, jež jsou opatřeny moskytiérami. Vstup do kajuty se skládá ze dvou částí,
aby se dalo vstupovat pohodlně s odklápěcím středním dílem, a v kajutě je možné se díky tomu i postavit.
V malém kuchyňském koutu v kokpitu může být kromě standardně dodávaného dřezu s tekoucí vodou a prostoru
pro přenosnou nebo vestavěnou lednici i malý lihový vařič. Sezení na zadní palubě do „L“ s pohotovostním
demontovatelným stolem lze přeměnit na opalovací lehátko. Systém bimini umožňuje zůstat na vodě, i když
třeba není úplně příznivé počasí. Na zádi je potom na kompaktní koupací plošině teleskopický nerezový
žebřík a sprcha.
Po vstupu na palubu mne hned na první pohled zaujala výška boků. Ty jsou vyšší než u podobně velkých lodí
a spolu s vysokým uzavřeným čelním sklem poskytují posádce výbornou ochranu během plavby, a to i při vysokých
rychlostech. Pod sedačkami jsou hluboké úložné prostory, kam se vejdou nejen fendry, ale
také čalounění nebo střechy bimini.
Kapitánská sedačka je posuvná a otočná směrem do kokpitu se zvedacím předním dílem, aby bylo možné za
kormidlem pohodlně sedět i stát. Za zmínku stojí lodní kompas, na který je velmi dobře vidět a je dobře
čitelný. Je znát, že člun tradici výroby lodí na Sicílii nezapře. Tento jednoduchý a základní navigační
přístroj na loď prostě patří a je fajn, když je funkční. Pro Mantu je také charakteristický laminátový
rám, který slouží nejen pro namontování případných antén od navigace GPS a VHF radiostanice, ale především
jako pomocný rám střech bimini. Čelní sklo má nerezový rám, ke kterému je možné přichytit již zmiňované
bimini. Spolu tak tvoří designové a zároveň praktické a užitečné prvky. Oblouk je navíc z vnitřní strany
čalouněný.
Testovaná loď byla vybavena přívěsným
motorem Yamaha s výkonem 150 koní s délkou nohy „L“, což považuji za zcela dostatečnou motorizaci.
Jako varianty se nabízejí i poněkud slabší motory o výkonech od 100, 115 nebo 130 koní, to by v případě
využití jen dvoučlennou posádkou bylo dostatečné. Pro lyžování nebo tahání wakeboardisty, vodního lyžaře
či dalších hraček na vodu je pak silnější motor výhodou. Za kormidlem mne překvapilo poměrně tuhé řízení.
Loď totiž byla osazena bovdenem namísto hydraulického řízení. Při tomto výkonu motoru jednoznačně ale
hydraulické řízení doporučuji. To také byla asi jediná věc, která se Mantě dala vytknout.
Kokpit je i při rychlé jízdě dostatečně chráněný díky vhodně tvarovanému čelnímu sklu a vysokým bokům.
Posádka si tak užije i rychlejší plavbu ve velké pohodě. Loď velmi dobře akceleruje a jde rychle do skluzu,
trup se v zatáčkách chová velmi předvídatelně a nechá si hodně líbit. Při delší plavbě určitě doporučuji
loď vždy správně vytrimovat, může to ušetřit palivo. Na Vltavě jsme dosáhli maximální rychlost 68 kilometrů
v hodině, pohodlná a ekonomická cestovní rychlost je okolo čtyřiceti kilometrů v hodině.
Saver Manta 620 Cabin bude sloužit nejen pro rekreaci s rodinou, ale i pro vodní lyžování nebo při rybaření.
Prostě stačí uklidit čalounění do kokpitu a dokoupit držáky rybářských prutů. Kokpit je samovylévací,
takže nároky na údržbu jsou minimální. Stejně tak není nutné, aby loď měla stálý domovský přístav. Lze
ji snadno převážet za silnějším osobním autem na přívěsu. V této kategorii je nabídka poměrně široká,
nicméně Saver Manta 620 Cabin má všechny předpoklady, aby uspěla nejen díky příznivé ceně a bohaté standardní
výbavě, ale i díky všestrannosti.
Autor článku: Daniel Guryča
Fotografie: Daniel Guryča a Saver