MARINE 14 M a Epropulsion SPIRIT 1.0 PLUS

Nízká hmotnost základem úspěchu

Test z časopisu Yacht 3/2022

V poslední době slyším často otázku, zda je lepší elektromotor nebo spalovací motor. Pokusili jsme se najít odpověď v kategorii, kde dává použití elektromotoru smysl. Tedy u lodě, která nebude sloužit na celodenní výlety, která je lehká a maximálně jednoduchá. Navíc ve vztahu k životnosti je k dostání za velmi rozumnou cenu a vyrábí se v České republice.

Jde o jednu z nejlehčích a nejekonomičtějších variant elektrolodě. Zvláště pokud vezmeme v úvahu, že uveze čtyři osoby. Náš test probíhal v Praze na Vltavě za prakticky ideálních podmínek. Testovaná loď byla obsazena dvěma osobami. Pocity jsou podobné jako u jiných elektrolodí, tedy tichý chod, celý výkon téměř okamžitě k dispozici. Naměřené hodnoty jsou patrné z tabulky 1. Díky nízké hmotnosti celého kompletu se projevila během testu jedna nectnost, na kterou si musí dát majitelé této lodě pozor. Je totiž citlivá na protivítr nebo vlny. Zvláštní pozornost je tomu potřeba věnovat na větších přehradách a vodních plochách podobně jako s větší lodí na moři. Je nutné sledovat před plavbou předpověď počasí a pokud by hrozil návrat proti větru a vlnám, je potřeba správně pracovat se spotřebou a výdrží akumulátoru. Ta se totiž může v takovém případě velmi rychle zkrátit.

Tabulka 1 Tabulka 2
Spirit 1.0 Plus Tohatsu 5 HP
Rychlost km/h Spotřeba Rychlost km/h Otáčky
5,9 250 W 6,5 Volnoběh
7,8 510 W 11 (stále jede ve skluzu) 1/4 plynu
8,7 750 W 17 1/2 plynu
9,2 1 000 W 19 3/4 plynu
21 Plný plyn

Testovaná loď byla osazena závěsným elektromotorem Epropulsion Spirit 1.0 Plus S s integrovaným akumulátorem. Tato sestava je jednoduchá na montáž i přepravu. Elektromotor je možné snadno demontovat a složit do kufru auta, aniž by hrozilo jakékoliv znečištění auta od oleje či paliva. Loď se dá bez problému naložit nejen na přívěs, ale i na střechu auta. Pro porovnání jsme na závěr testu osadili loď pětikoňovým čtyřtaktním benzinovým motorem Tohatsu. Naměřené hodnoty najdete v tabulce 2. A dojem po takovém bezprostředním přechodu na spalovací motor? Silnější vibrace v porovnání s elektromotorem, hluk a lepší pocit z jízdy. I když je nutné podotknout, že výrobce uvádí jako ekvivalent tříkoňový motor a my jsme použili pětikoňovou variantu, takže hodnoty srovnatelné pochopitelně úplně nejsou. Loď jde se dvěma osobami na palubě určitě lépe do skluzu a na plný plyn dosahuje snadno rychlosti přes dvacet kilometrů za hodinu. Tuto rychlost je možné udržovat i po snížení otáček na ¾ plynu a neklesá ani při polovičním plynu, kdy značně poklesne hluk motoru. Naměřené hodnoty jsou v tabulce 2.

Výběr a volba tedy závisí především na tom, co bude pro majitele důležitější. Zda absolutní klid a čistota provozu nebo dostatek výkonu nepřetržitě k dispozici. Rozhodovat bude i cena. Spalovací motor srovnatelného výkonu je totiž stále na polovině ceny.

Text a foto: Daniel Guryča

Časopis Yacht 03/2022


SPIRIT 1.0 PLUS   TOHATSU MFS5D DS   MARINE 14 M


 

Sídlo firmy, prodejna, e-shop:
Řadová 465
549 01 Nové Město nad Metují

(prodejna) +420 491 474 042
(kancelář) +420 491 474 045
(servis) +420 491 420 129
(výroba) +420 775 571 123
obchod@marine.cz

Provozní doba:
Po - Pá: 8:00 - 16:00 hodin

Mapa Komořany

Prodejna Marine Centrum:
Komořanská 326/63
143 00 Praha 12 - Modřany 

(prodejna) +420 739 051 735
(prodejna) +420 605 245 414
(kancelář) +420 605 245 414
(servis) +420 731 854 221
praha@marine.cz


Provozní doba:
Po - pá: 9:30 - 17:00 hodin
8. 12. 2023 - ZAVŘENO