youtube
O společnosti
Odběr novinek
Chcete přednostně dostávat aktuální informace a slevy? Vyplňte a odešlete nám Váš e-mail (odhlášení možné kdykoliv).

IDEÁLNÍ ČAS PRO ZAZIMOVÁNÍ A POSEZONNÍ SERVIS

Každý rok po skončení sezony je potřeba provést údržbu a zazimování lodě, motoru i přívěsu, a to nejlépe v autorizovaném servisu, kde máte jistotu, že vše proběhne tak, jak má. Žádné lodi ani motoru nejde k duhu, když jsou uloženy na zimu bez jakékoli péče.

Zbytky soli po mořské vodě vyschnou, ztvrdnou a ucpou kanály vodního chlazení. Další kyselé roztoky a povlaky mohou zničit citlivé vnitřní součástky, pokud nejsou nikterak ošetřeny. Staré palivo může zrosolovatět v karburátoru a ve filtrech a šrouby, svorníky a táhla mohou „zarůst“, jestliže nejsou vyčištěny a ošetřeny čerstvou vazelínou. Jak provádějí posezonní údržbu a zazimování, prozradil vedoucí servisu MARINE Vladimír Mach.

Přívěsné čtyřtaktní lodní motory
1. Odsolení motoru po použití na moři
Necháme běžet motor asi 30 minut ve sladké vodě při středních otáčkách (motor je připojen na tlakovou vodu).

2. Vyčištění motoru

Karbon usazený v motorovém prostoru se odstraní pomocí „tuneru“, oleje, který se za chodu vstřikuje do motoru. Motor se na 10–15 minut vypne, pak se opět nastartuje, aby se rozpuštěný karbon dostal z motoru ven.

3. Výměna oleje a palivového filtru
Někdo zastává názor, že je lepší vyměnit olej až na jaře, aby byl skutečně nový. Já říkám, že se má měnit na podzim, aby starý olej v motoru nezůstal přes zimu, mohla by v něm být voda, což pro motor není dobré. Čerstvý olej motor neničí. Výměna palivového filtru nemusí být vždy nutná, ale je potřeba jej vždy zkontrolovat. Každý rok po skončení sezony je potřeba provést údržbu a zazimování lodě, motoru i přívěsu, a to nejlépe v autorizovaném servisu, kde máte jistotu, že vše proběhne tak, jak má. Žádné lodi ani motoru nejde k duhu, když jsou uloženy na zimu bez jakékoli péče.

4. Výměna oleje v převodovce
Rovněž je vhodné vyměnit olej v převodovce, není to však nutný posezonní krok. Výměnu oleje je stejně dobře možné provést před uvedením motoru do chodu v nové sezoně. Na spodní části nohy přívěsného motoru můžeme nalézt dvě (někdy tři) hlavy velkých šroubů. Jeden se nachází právě pod nálitkem převodovky, další o něco výše. Často bývají označeny FILL (plnění) a LEVEL (úroveň, hladina). Povolíme nejnižší šroub a necháme odkápnout pár kapek. Pokud má převodovkový olej průhlednou zlatavě hnědou barvu, je v pořádku, jestliže je ale černý nebo naopak bílý (do převodovky se dostala mořská voda), nezbývá než olejovou náplň vyměnit. Převodovkový
olej musí být tlačen dovnitř dolním plnicím otvorem FILL, dokud nezačne vytékat z horního otvoru LEVEL (nebo v případě tříšroubového uspořádání z otvoru VENT).

5. Kontrola a promazání
Promažeme otočný čep a kolík sklápění, šrouby držáků, jimiž se motor upevňuje k zrcadlu člunu, západku, která zabraňuje vyklopení motoru při zpětném chodu (pokud ji
motor má) a všechna táhla, bovdeny a kloubové spoje. Dále se kontroluje impeler, který je lepší vyměnit, i když opticky ještě může vypadat v pořádku. Prohlížíme také všechny elektrické spoje, svíčky, ventily, vstřiky...  I pro svíčky platí, že je vhodné začít sezonu s novými. Pokud není startovací šňůra správně napnutá, rozebereme, vyčistíme a promažeme pružinový vratný mechanismus a vyměníme šňůru za novou.

6. Vrtule a hřídel
Konstrukční spojení hřídele a vrtule existuje v mnoha variantách. Někdy je zajišťuje kolík dimenzovaný tak, aby se při nárazu přestřihl. U jiných motorů je vrtule dotažena
centrální maticí se spoustou těsnění a podložek. V rámci zimní údržby bychom měli šroub z hřídele demontovat. Přitom odstraníme namotané zbytky rybářských vlasců
a igelitových sáčků a další nečistoty, neboť toto všechno snižuje životnost těsnění, které drží olejovou náplň převodovky. Hřídel ehce namažeme vazelínou, než vše
zase složíme.

7. Konzervace motoru
Po vyčištění se do motoru vstřikuje zazimovací olej, který vytvoří souvislý film chránící motor před korozí. Ta je způsobena změnou teplot, při níž v motoru dochází ke kondenzaci vzdušných par. Koroze pak postihuje nejvíce ložiska, případně stěny válce.

8. Skladování
Dobře vysušený a nakonzervovaný motor se nejlépe skladuje v pracovní poloze na stojanu nebo držáku.

Přívěsné dvoutaktní lodní motory
U dvoutaktů odpadá výměna oleje, jinak platí postup jako u čtyřtaktů. Navíc není dobré schovávat přes zimu palivo už smíchané s olejem, je třeba na jaře vždy použít novou směs.

Vestavěné motory
U vestavěných motorů opět platí stejný postup s tím, že celý servis provádíme přesně podle manuálů jednotlivých výrobců. Problém nastává u vestavěných motorů, které nemají uzavřený okruh s nemrznoucí směsí. Zůstává v nich voda, která by po zmrznutí motor roztrhala. Takže se musí všechna voda z motoru vypustit. Kdyby se tam ale
nechal vzduch, vznikla by koroze. Z toho důvodu my motory napouštíme nemrznoucí směsí. Dlouho uložené palivo absorbuje vlhkost, proto je vhodné přidat do nádrže speciální stabilizátor.

Lodě
Laminátové lodě

Vyžadují jenom minimální údržbu. Po sezoně ostříkáme trup sladkou vodou a omyjeme biologicky odbouratelným mycím prostředkem. K odstranění zbylých skvrn použijeme speciální čistidla na laminát a povrch vyleštíme leštidlem. Malé povrchové škrábance odstraníme jemným vodobrusným papírem, brusnou pastou a nakonec přeleštěním. Hlubší šrámy vyžadují opravu gelcoatem. U lodí s povrchovou ochranou je nutné opravit nátěr, aby nedocházelo k mezikrystalické korozi a hlubšímu poškození
lodi.

Nafukovací čluny
Člun opět ostříkáme sladkou vodou a k odstranění bahna, písku a dalších nečistot použijeme biologicky odbouratelné mycí prostředky. Zkontrolujeme také ventily a eventuálně je ošetříme vazelínou, případná poškozená místa opravíme. Před uložením je třeba člun dobře vysušit. Pozor jen, aby při skladování nebyl člun dlouhodobě přehnut přes ostrou hranu a teplota v místě skladování neklesala pod bod mrazu.

Vodní skútry
Nejdříve skútr napojíme na diagnostiku, stáhneme celý provoz a zkontrolujeme chybová nebo varovná hlášení. Stejně jako u ostatních motorů provedeme výměnu oleje a olejového filtru. Zkontrolujeme silentbloky, na kterých je uložen motor. Ošetříme všechny kovové části skútrů antikorozním mazivem. Prohlédneme a vyčistíme vyfukový systém. Zkontrolujeme těsnost chladicího systému, popřípadě dolijeme chladicí kapalinu. Kontrolou projde také benzinový systém, včetně zkoušky těsnosti, dále zapalování a zapalovací svíčky, které eventuálně vyměníme. Prohlédneme a případně promažeme bovden řízení a systém iBR, pokud ho skútr má. Nezapomeneme ani na jet pumpu, impeler, kroužek a promazání celé turbíny. Zkontrolujeme rovněž anody, které popřípadě vyměníme.

U všech plavidel je třeba vyjmout akumulátor, skladovat jej v teplém a suchém místě a dobíjet cca 2x měsíčně. Také všechny nerezové části se ošetří speciálními přípravky, aby nezrezly. U větších lodí, které jsou vybaveny rozvodem tlakové vody, je nutné vypustit nádrže na vodu, odpadní jímky a loď dobře vysušit. Voda se vyčerpá a z rozvodů se stlačeným vzduchem vyfouká, aby v lodi nezůstala ani kapka. Do záchodů se přidá nemrznoucí směs.

Důležité je správné uskladnění lodi – nesmí být zcela zakrytá neprodyšným persenikem, musí větrat a být zcela suchá. Pokud to tak není, může zplesnivět.
 
Přívěsy
Nesmíme zapomenout ani na přepravní přívěs.

1. Po vytažení z moře přívěs důkladně opláchneme sladkou vodou. Projdeme pozinkované trubky konstrukce, zda na nich nejsou praskliny. Zkontrolujeme třmeny
ve tvaru „U“ a kovové podpěry, jestli nejsou poškozeny. Sundáme všechna zaslepující víčka, aby v trubkách nezůstala voda.

2. Vazelínou namažeme želvu pro kouli tažného zařízení a uzamykací páku.

3. Demontujeme a promažeme pomocné příďové kolo.

4. Promažeme klikový mechanismus navijáku, nebo jej prostříkáme vodu odpuzujícím olejem. Zkontrolujeme, zda lanko navijáku nekoroduje a není opotřebované.
V případě potřeby je vyměníme. Podíváme se také na záplet se šeklem na konci lanka navijáku, jestli nepraská nebo se nerozplétá.

5. Prohlédneme všechny matky a svorníky a v případě nutnosti je dotáhneme.

6. Zkontrolujeme vysouvací ramena a rolny, zda se volně pohybují. Mají snahu se zasekávat a vyvracet se. Jestliže je pak člun na vleku špatně podložen, může se při
transportu poškodit.

7. Nastříkáme jak vnější, tak vnitřní stranu disků a prvky odpružení vodu odpuzujícím olejem.

8. Důkladně promažeme ložiska kol, případně je seřídíme nebo vyměníme.