Torqeedo Travel 1103C versus Epropulsion Spirit 1,0 L
Test časopisu Yacht
K redakčnímu testu nám firma Marine zapůjčila dva nové elektromotory Torqeedo Travel 1103C a Epropulsion
Spirit 1,0 L. Vyzkoušeli jsme je na hliníkové lodi Marine 450 SC zapůjčené také firmou Marine a na několika
plachetnicích.
Model Torqeedo Travel 1103C je novým přírůstkem do celosvětově úspěšné série Travel. Přichází s novým
designem, přímým pohonem s vysokokapacitní baterií 915 Wh a rozsahem, který zvyšuje kapacitu o 73 % ve
srovnání se základním modelem této řady. Poskytuje o 10 % vyšší výkon od 1 000 W do 1 100 W, má silnější
hliníkový pylon pro zvýšenou ochranu před poškozením nárazem a vylepšený způsob montáže na nosník. Motor
je velmi tichý – jen 33 dB. Je vhodný pro lodě do 1 500 kg. Dodává se včetně palubního počítače s výpočtem
rozsahu GPS a nabíječkou. Váží 17,3 kg, délka nohy je buď krátká 62,5 cm, nebo dlouhá 75 cm.
Elektromotor Epropulsion Spirit 1.0 L se dodává s lithiovým odnímatelným polymerovým akumulátorem s kapacitou
1 018 Wh, který plave na vodě. Maximá lní doba jeho nabí jení je 6 hodin na standardní nabíječce nebo
3 hodiny na rychlonabí ječce. Motor je určen pro lehké motorové čluny a plachetnice do 1,5 tuny. Má robustní
konstrukci a je chráněn proti korozi a slané vodě. Hluk motoru nepřevyšuje 60 dB. Vyznačuje se konstrukcí
bez převodovky s jednoduchým ovládáním a nízkou spotřebou. Spirit používá vodou chlazený, bezuhlíkový
motor s vysokou účinností. Díky absenci převodovky rozpozná motor v případě kontaktu se dnem nebo jiným
předmětem změnu kroutícího momentu a sníží otáčky nebo se úplně vypne. Materiál, z něhož je vyroben, je
odolný vůči namahání a deformacím způsobeným teplem a UV zářením. Má srovnatelný výkon jako spalovací
motory o síle 3 HP. Celková hmotnost motoru je 19,6 kg, z toho baterie váží 8,8 kg.
Náš test probíhal téměř za bezvětří na klidné hladině Slapské přehrady. Na palubě testovací lehké hliníkové
Mariny 450 SC byly během zkušebních jízd vždy dvě osoby a také instalovaný čtyřtaktní motor o výkonu 30
HP s konzolou řízení. Nejprve jsme vyzkoušeli Epropulsion. Při 50% odběru byla rychlost 6 km/h, při maximu
na 1 000 W rychlost vzrostla na 7 km/h. Je jasné, že 50% odběr je dostatečný pro cestovní rychlost. Maximální
odběr je vhodné používat například při manévrech. Pluli jsme s ním i na plachetnici Delphia 26 – na celou
1 kW jsme pluli rychlostí 7 km/h. Při této maximální rychlosti by baterie vydržela 40 minut plavby.
Motor Torqeedo při maximálním odběru dosáhl rychlosti 6,9 km/h, při 50% rychlosti 5,9 km/h. Také pocitově
se zdálo, že je jeho výkon nepatrně nižší, i když tabulkově vycházejí oba motory podobně. Pocitově má
Torqeedo o pár procent menší záběr, je tišší a přenáší menší vibrace do ruky než Epropulsion. Ale v zásadě
se motory příliš neliší a jak se budou v praxi chovat, určitě záleží na druhu a hmotnosti lodě, na jaké
se budou používat.