Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a k zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě, online chat). S našimi partnery z oblasti sociálních sítí, reklamy a webové analytiky současně sdílíme informace o Vašem používání stránky v anonymizované formě. Bližší informace naleznete zde.
Marketing
Marketingové "Cookies" slouží ke sledování chování zákazníka na webu. Jejich cílem je zprostředkovat relevantní a užitečnou reklamu pro každého individuálního uživatele, čímž jsou výhodné pro všechny. (více)
Statistika
Statistické "Cookies" pomáhají majitelům webových stránek s porozumněním toho, jak se uživatelé na jejich stránkách chovají tím, že sbírají a reportují anonymní data. (více)
Technické
Tyto "Cookies" jsou pro funkčnost webové stránky nepostradatelné a zajišťují její fungování např. při navigaci a dostupnosti uživatelských sekcí. Tato stránka nemůže správně fungovat, pokud nejsou "Cookies" povoleny. (více)
Personalizační
Tyto "Cookies" pomáhají především personalizovat obsah např. nabídkou konkrétních produktů dle historie vašeho procházení webu nebo podle objednávek. (více)
Bezpečnost
Bezpečnostní neboli security "Cookies" náš web nepoužívá. (více)
Souhlas s použitím "Cookies"
Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a ke zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě, online chat).
Vaše nastavení "Cookies" a další informace najdete na stránce nastavení "Cookies".
Chci si koupit nový přívěsný motor, ale nevím, zda se mám rozhodnout pro dvoutakt nebo čtyřtakt. Dříve
platilo, že dvoutakt poskytne ostřejší požitek z jízdy a má výhodnější poměr vlastní hmotnosti k výkonu,
ale spotřebuje více paliva a obecně je hlučnější a produkuje více emisí.
Starší dvoutakty také hůře než čtyřtakty snášejí dlouhodobé skladování, jelikož nemají olejovou náplň,
v níž by se příslušné součástky smáčely. Tuto nevýhodu vyřeší konzervace dvoutaktu zazimovacím olejem
před zimním uskladněním. Starší čtyřtakty jsou náročnější na servis, jsou pomalejší při rozjezdu, vhodné
ke klidné jízdě na volnoběh a většinou méně kouří (pokud tedy nemají už opotřebené pístní kroužky).
Dnes se již žádné motory ani dvou- ani čtyřtakty, vyrobené klasickou technologií, nesmí prodávat v celé
EU. Překračují povolené limity emisí. Lze pouze používat staré – do 25 let od data výroby. Tyto klasické
karburátorové motory se tedy postupně ztrácejí z provozu. Druhá generace dvoutaktů – přímý vstřik
Ve druhé polovině 90. let minulého století proběhla revoluce ve vývoji dvoutaktních motorů. Počítačem
řízený přímý vstřik paliva zcela změnil princip klasického dvoutaktu. Místo přidávání oleje do benzinu
a následně míchání paliva se vzduchem v karburátoru a nasávání směsi z karteru do válců se palivo
vstřikuje přímo do válců při uzavřených vstupních i výstupních kanálech. Tím se zcela zamezilo tomu, že
část nespálené směsi paliva jde do výfuku. Digitálně řízené dvoutakty přestaly kouřit. Několik značek
vyvinulo svou vlastní technologii počítačem řízeného vstřiku paliva. Mercury technologii Orbital – motory
Optimax, Tohatsu dodnes úspěšnou technologii TLDI, a Johnson svůj Ficht. U všech technologií se snížily
emise až o 90%, spotřeba skoro o polovinu, motory byly méně hlučné, začaly mít rovnoměrnější chod a lépe
se startovaly. Nová směrnice EU z roku 2003 USA i EU přijaly na začátku tohoto století nové zákony
a směrnice, které stanovily limity emisí a hlučnosti. Největší firmy na světě vyrábějící dvoutaktní motory,
OMC a Mercury, musely po tradici téměř 100 let zcela přestat vyrábět klasické dvoutaktní karburátorové
motory a nahradit je novými počítačem řízenými. Stejně tak firmy vyrábějící čtyřtakty jako Honda či Yamaha,
musely také vyvinout nové počítačem řízené motory s přímým vstřikem, protože ani klasické karburátorové
čtyřtakty se nevešly do limitů emisí.
Od roku 2006 jsou tedy v prodeji a ve výrobě už pouze nové nízkoemisní motory. Zapomeňte tedy na
všechno, co víte z mládí o dvoutaktech nebo čtyřtaktech. Nic z toho už neplatí. S digitálně
řízeným přímým vstřikem paliva se rozdíl mezi dvoutakty a čtyřtakty minimalizoval. Emise jsou až o 99
% nižší, spotřeba snad více než o polovinu, hlučnost pod úrovní běžného hovoru, startují na první škrtnutí
– prostě jde o úplně novou generaci motorů, které nemají se známými klasickými dvou- a čtyřtakty z 20.
století téměř nic společného.
Evinrude E-TEC – třetí generace dvoutaktů V roce 2005 přišla značka Evinrude s modely
E-TEC vybavenými technologií přímého vstřiku, které splňovaly směrnici 2003/44 ES s emisními limity.
Navazovaly na Johnson Ficht, ale šlo o již druhou generaci motorů s přímým vstřikem. Tyto motory
jsou velmi spolehlivé, vyznačují se úsporností, vynikajícími výkony a krouticím momentem, nízkou hmotností
a malou zátěží životního prostředí. Tyto motory mají mnohem menší spotřebu než obyčejné karburátorové
dvoutakty a až o 95 % nižší emise. Technologie E-TEC přinesla nejnižší úroveň zplodin
ze všech tehdy existujících přívěsných motorů. V porovnání s nejmodernějšími čtyřtakty obstojí
na jedničku. Tyto motory jsou povoleny do provozu na nejhlídanější a největší zásobárně pitné vody v Evropě,
na Bodamském jezeře. Také získaly ocenění v USA ve státě Kalifornia EPA Clean Air jako nejčistší
lodní motor na světě, nejvíce chránící životní prostředí. Tato generace motorů E-TEC zcela obrátila desítky
let vžité vnímání dvou- a čtyřtaktů. E-TECy spojují přednosti klasického dvoutaktu a nejmodernějších čtyřtaktů
– jsou živé, lehké, dynamické, silné, s malými nároky na údržbu, a zároveň mají nízkou spotřebu,
nejnižší emise na světě, jsou tiché, mají vyrovnaný chod a v neposlední řadě – hezký design.
Čtvrtá generace dvoutaktů – E-TEC G2 Letos zcela nová řada dvoutaktních přívěsných motorů
Evinrude E-TEC G2 pak překonává vše, co se na trhu zatím objevilo. Tyto motory disponují nejvyšším
točivým momentem, nejúčinnějším využitím paliva a nejnižšími emisemi, přičemž regulované emise
jsou až o 75 % nižší, než u srovnatelného čtyřtaktního motoru viz. graf 1. Vzhled motoru si může
navrhnout zákazník, avšak to podstatné je zjednodušení obsluhy a její digitalizace. Zákazník si může zvolit umístění
ovládacího panelu a stejně tak barvy, které ladí s barevným provedením jeho člunu.
Na motory je poskytována základní pětiletá záruka a 5 let nebo 500 hodin provozu bez předepsané
návštěvy servisu, což v době bezprostředně po koupi umožňuje majiteli bezstarostné používání
motoru. Ani pak se nemá majitel čeho bát, nová řada přívěsných motorů Evinrude E-TEC G2 vyžaduje méně
údržby a méně návštěv v servisu než jakýkoli jiný motor. Závěrem Jaký motor si tedy vybrat? Zcela
určitě jsou podstatně lepší všechny motory vyrobené a dovezené do EU po roce 2006. Do staršího už nemá
smysl jít, rozdíl v kvalitě, spotřebě i kouřivosti je obrovský. Nespletete se, když si vyberete ať
dvou- nebo čtyřtakt, rozdíly jsou minimální. V malých výkonech jsou na trhu jen čtyřtakty, od 25
koní už ale půl napůl dvou- i čtyřtakty. Několik světových značek nabízí moderní, velmi kvalitní motory
s oběma technologiemi s přímým vstřikem. Chcete-li mít to nejlepší, tak dnes určitě
jedině E-TEC obou generací. Top motorem je ale zcela jistě E-TEC G2.