youtube
O společnosti
Odběr novinek
Chcete přednostně dostávat aktuální informace a slevy? Vyplňte a odešlete nám Váš e-mail (odhlášení možné kdykoliv).

Dvoutakt nebo čtyřtakt?

Chci si koupit nový přívěsný motor, ale nevím, zda se mám rozhodnout pro dvoutakt nebo čtyřtakt. Dříve platilo, že dvoutakt poskytne ostřejší požitek z jízdy a má výhodnější poměr vlastní hmotnosti k výkonu, ale spotřebuje více paliva a obecně je hlučnější a produkuje více emisí.

Starší dvoutakty také hůře než čtyřtakty snášejí dlouhodobé skladování, jelikož nemají olejovou náplň, v níž by se příslušné součástky smáčely. Tuto nevýhodu vyřeší konzervace dvoutaktu zazimovacím olejem před zimním uskladněním. Starší čtyřtakty jsou náročnější na servis, jsou pomalejší při rozjezdu, vhodné ke klidné jízdě na volnoběh a většinou méně kouří (pokud tedy nemají už opotřebené pístní kroužky).

Dnes se již žádné motory ani dvou- ani čtyřtakty, vyrobené klasickou technologií, nesmí prodávat v celé EU. Překračují povolené limity emisí. Lze pouze používat staré – do 25 let od data výroby. Tyto klasické karburátorové motory se tedy postupně ztrácejí z provozu. Druhá generace dvoutaktů – přímý vstřik Ve druhé polovině 90. let minulého století proběhla revoluce ve vývoji dvoutaktních motorů. Počítačem řízený přímý vstřik paliva zcela změnil princip klasického dvoutaktu. Místo přidávání oleje do benzinu a následně míchání paliva se vzduchem v karburátoru a nasávání směsi z karteru do válců se palivo vstřikuje přímo do válců při uzavřených vstupních i výstupních kanálech. Tím se zcela zamezilo tomu, že část nespálené směsi paliva jde do výfuku. Digitálně řízené dvoutakty přestaly kouřit. Několik značek vyvinulo svou vlastní technologii počítačem řízeného vstřiku paliva. Mercury technologii Orbital – motory Optimax, Tohatsu dodnes úspěšnou technologii TLDI, a Johnson svůj Ficht. U všech technologií se snížily emise až o 90%, spotřeba skoro o polovinu, motory byly méně hlučné, začaly mít rovnoměrnější chod a lépe se startovaly. Nová směrnice EU z roku 2003 USA i EU přijaly na začátku tohoto století nové zákony a směrnice, které stanovily limity emisí a hlučnosti. Největší firmy na světě vyrábějící dvoutaktní motory, OMC a Mercury, musely po tradici téměř 100 let zcela přestat vyrábět klasické dvoutaktní karburátorové motory a nahradit je novými počítačem řízenými. Stejně tak firmy vyrábějící čtyřtakty jako Honda či Yamaha, musely také vyvinout nové počítačem řízené motory s přímým vstřikem, protože ani klasické karburátorové čtyřtakty se nevešly do limitů emisí.

Od roku 2006 jsou tedy v prodeji a ve výrobě už pouze nové nízkoemisní motory. Zapomeňte tedy na všechno, co víte z mládí o dvoutaktech nebo čtyřtaktech. Nic z toho už neplatí. S digitálně řízeným přímým vstřikem paliva se rozdíl mezi dvoutakty a čtyřtakty minimalizoval. Emise jsou až o 99 % nižší, spotřeba snad více než o polovinu, hlučnost pod úrovní běžného hovoru, startují na první škrtnutí – prostě jde o úplně novou generaci motorů, které nemají se známými klasickými dvou- a čtyřtakty z 20. století téměř nic společného.

Evinrude E-TEC – třetí generace dvoutaktů V roce 2005 přišla značka Evinrude s modely E-TEC vybavenými technologií přímého vstřiku, které splňovaly směrnici 2003/44 ES s emisními limity. Navazovaly na Johnson Ficht, ale šlo o již druhou generaci motorů s přímým vstřikem. Tyto motory jsou velmi spolehlivé, vyznačují se úsporností, vynikajícími výkony a krouticím momentem, nízkou hmotností a malou zátěží životního prostředí. Tyto motory mají mnohem menší spotřebu než obyčejné karburátorové dvoutakty a až o 95 % nižší emise. Technologie E-TEC přinesla nejnižší úroveň zplodin ze všech tehdy existujících přívěsných motorů. V porovnání s nejmodernějšími čtyřtakty obstojí na jedničku. Tyto motory jsou povoleny do provozu na nejhlídanější a největší zásobárně pitné vody v Evropě, na Bodamském jezeře. Také získaly ocenění v USA ve státě Kalifornia EPA Clean Air jako nejčistší lodní motor na světě, nejvíce chránící životní prostředí. Tato generace motorů E-TEC zcela obrátila desítky let vžité vnímání dvou- a čtyřtaktů. E-TECy spojují přednosti klasického dvoutaktu a nejmodernějších čtyřtaktů – jsou živé, lehké, dynamické, silné, s malými nároky na údržbu, a zároveň mají nízkou spotřebu, nejnižší emise na světě, jsou tiché, mají vyrovnaný chod a v neposlední řadě – hezký design.

Čtvrtá generace dvoutaktů – E-TEC G2 Letos zcela nová řada dvoutaktních přívěsných motorů Evinrude E-TEC G2 pak překonává vše, co se na trhu zatím objevilo. Tyto motory disponují nejvyšším točivým momentem, nejúčinnějším využitím paliva a nejnižšími emisemi, přičemž regulované emise jsou až o 75 % nižší, než u srovnatelného čtyřtaktního motoru viz. graf 1. Vzhled motoru si může navrhnout zákazník, avšak to podstatné je zjednodušení obsluhy a její digitalizace. Zákazník si může zvolit umístění ovládacího panelu a stejně tak barvy, které ladí s barevným provedením jeho člunu. Na motory je poskytována základní pětiletá záruka a 5 let nebo 500 hodin provozu bez předepsané návštěvy servisu, což v době bezprostředně po koupi umožňuje majiteli bezstarostné používání motoru. Ani pak se nemá majitel čeho bát, nová řada přívěsných motorů Evinrude E-TEC G2 vyžaduje méně údržby a méně návštěv v servisu než jakýkoli jiný motor. Závěrem Jaký motor si tedy vybrat? Zcela určitě jsou podstatně lepší všechny motory vyrobené a dovezené do EU po roce 2006. Do staršího už nemá smysl jít, rozdíl v kvalitě, spotřebě i kouřivosti je obrovský. Nespletete se, když si vyberete ať dvou- nebo čtyřtakt, rozdíly jsou minimální. V malých výkonech jsou na trhu jen čtyřtakty, od 25 koní už ale půl napůl dvou- i čtyřtakty. Několik světových značek nabízí moderní, velmi kvalitní motory s oběma technologiemi s přímým vstřikem. Chcete-li mít to nejlepší, tak dnes určitě jedině E-TEC obou generací. Top motorem je ale zcela jistě E-TEC G2.