Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a k zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě, online chat). S našimi partnery z oblasti sociálních sítí, reklamy a webové analytiky současně sdílíme informace o Vašem používání stránky v anonymizované formě. Bližší informace naleznete zde.
Marketing
Marketingové "Cookies" slouží ke sledování chování zákazníka na webu. Jejich cílem je zprostředkovat relevantní a užitečnou reklamu pro každého individuálního uživatele, čímž jsou výhodné pro všechny. (více)
Statistika
Statistické "Cookies" pomáhají majitelům webových stránek s porozumněním toho, jak se uživatelé na jejich stránkách chovají tím, že sbírají a reportují anonymní data. (více)
Technické
Tyto "Cookies" jsou pro funkčnost webové stránky nepostradatelné a zajišťují její fungování např. při navigaci a dostupnosti uživatelských sekcí. Tato stránka nemůže správně fungovat, pokud nejsou "Cookies" povoleny. (více)
Personalizační
Tyto "Cookies" pomáhají především personalizovat obsah např. nabídkou konkrétních produktů dle historie vašeho procházení webu nebo podle objednávek. (více)
Bezpečnost
Bezpečnostní neboli security "Cookies" náš web nepoužívá. (více)
Uživatelské preference
Monitoruje souhlas uživatele, k poskytnutí uživatelských dat službám Googlu pro reklamní účely(více)
Perzonalizační data
Monitoruje souhlas uživatele, k zacílení personalizovaných reklam službami (produkty) Googlu. (více)
Souhlas s použitím "Cookies"
Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a ke zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě, online chat).
Vaše nastavení "Cookies" a další informace najdete na stránce nastavení "Cookies".
Na zimu je nutné člun nejprve pořádně umýt, zejména pokud byl na slané vodě. Vyčistit
písek z vnitřku člunu, laminátové dno vymýt vodou, nikde nesmí zůstat písek a kamínky, jež by
mohly při manipulaci s člunem prodřít plášť. Prospěje mu také jednou za rok ošetřit povrch speciálním
přípravkem, který ochrání člun před slunečními paprsky.
Pokud je prostor, může zůstat nafouknutý, je ale třeba dát pozor na myši,
jimž materiály, z nichž jsou čluny vyráběny, chutnají, a umějí udělat i neopravitelné díry.
„Už se nám stalo, že přišli na jaře lidé s člunem tak prožraným od myší, že už se buďto nedal zalepit,
nebo bylo poškození tak velké, že by oprava byla příliš drahá. Člun můžeme skladovat i vyfouknutý
a zabalený. Jen musíme dbát na to, aby v době mrazů nedošlo k manipulaci s člunem.
Mráz by mohl způsobit popraskání. Pokud se s ním nehýbe, mráz vydrží a na jaře se opět bez problémů nafoukne,"
upozorňuje na možné problémy při zazimování nafukovacích člunů Vladimír Mach z Marine.
Současné materiály používané na výrobu nafukovacích člunů už nejsou náchylné na překládání, ale musíme
být při skladování opatrní.
Nejčastější závady
Kromě proražení člunu dochází u tohoto typu lodí ještě k jedné závadě - k vylomení zrcadla.
Důvody mohou být různé, nejčastěji majitel použije silnější, a tím pádem těžší motor,
než je pro daný člun schválený.
Prasklé držáky motoru je možné opravit dvěma způsoby. Lze vyměnit celé
držáky za nové, nebo je možné je do člunu znovu zalepit. Zodiac má na odstranění této
závady přesný postup za použití lepidla a látky, při jehož dodržení lze zrcadlo opět zafixovat bez nutnosti
výměny za nové.
K proražení člunu dochází buďto během transportu, kdy je nevhodně uložen
v autě a je zatížen těžkým předmětem s ostrou hranou - tím může být třeba závěsný motor - nebo
při najetí na ostrý povrch dna. Písek ani oblázky člunu neublíží, stejně tak náraz do
mola bez ostrých hran. Lze s ním najíždět na vhodné pláže, ale ostré kameny a skály zvládnout
nedokáže.
Poškodit můžeme člun také při neopatrném doplňování pohonných hmot. Neutřená loužička
benzínu může povrch gumáku nezvratně poškodit.
Děravý člun lze většinou provizorně opravit na místě. Pokud není díra
či trhlina příliš velká, je možné použít lepicí sadu, standardně dodávanou ke každému
novému člunu. Při dodržení postupu lze člun provizorně opravit, aby posloužil na dovolené.
V tubě namíchané dvousložkové lepidlo naneseme na očištěné místo proražení a použijeme
nejvhodnější záplatu. Je nutné používat doporučené lepidlo i technologický postup, kdy
se musí třikrát nanést vrstva lepidla na obě strany a nechat zaschnout. Po návratu z dovolené je
stejně potřeba člun odborně opravit. Proto je důležité použít doporučené lepidlo, které
lze snadno odstranit.
Stává se, že lidé lepí díru tím, co mají po ruce, včetně Chemoprénu nebo vteřinového lepidla. Tam je pak
problém provizorní záplatu a lepidlo před novým lepením odstranit a prodraží
to samotnou opravu. Při odstraňování nevhodného lepidla je třeba použít chemické látky, které
mohou naleptat povrch člunu, takže odstraňování nevhodného lepidla zabere větší část celé opravy.
Pokud je poškození člunu větší, zpravidla ho provizorně opravit nelze.
Je-li díra nebo trhlina větší, musí se hned zalepit i zevnitř.
„To už je úkon, který vyžaduje velkou praxi, takže kromě zarytých kutilů
udělá každý nejlépe, když člun nechá odborně opravit. Dostat se dovnitř člunu je problematické,
v případě určitého umístění díry lze použít přístup skrz vypouštěcí ventil, nebo díru zvětšíme, aby se
dovnitř mohla vložit záplata, a pak otvor zalepíme i zvenku. Používáme speciální lepidlo přímo
od výrobce, které zaručuje nejlepší výsledek, protože je vytvořené speciálně na tyto opravy," říká V.
Mach.
Diagnostika a délka opravy
Pokud někdo zjistí, že mu uchází vzduch ze člunu, může s pomocí rozprašovače s roztokem
Jaru snadno najít místo, kudy uniká vzduch. Voda s Jarem nastříkaná na člun začne v místě
úniku vzduchu dělat bublinky. Doba opravy standardní díry včetně vnitřního lepení není překvapivě nijak
dlouhá. Pokud není nutné ze člunu odstraňovat nevhodné lepidlo, lze ho opravit na počkání.
Technici firmy Marine mají s lepením člunů velkou zkušenost, takže po domluvě je možné přijet do dílny
a za hodinu odjíždět s funkčním člunem. Poradí vám zde také s výběrem vhodné konzervační látky na
povrch člunu, kompletně vám tu také dokáží zeservisovat závěsný motor.