Test Marine 12M

Test Rybář: Slávek Freecarp

S lodí na střeše aneb můj rok s Marine 12M

Už jako malý kluk jsem si s kamarády u nás na rybníce hrál na piráty a přitom chytal ryby. Na té malé louži za domem jsme stavěli vory z pneumatik a ze dřeva, prostě ze všeho, co bylo po ruce nebo se povalovalo v garážích našich otců. Plavba na takových plavidlech nebyla sice moc komfortní a bezpečná, ale pro nás malé kluky vždy znamenala velké dobrodružství, které ale většinou končilo tím, že se pneumatika propíchla a vor se potopil.

A tak bylo nutné naše „lodě“ pořád dokola opravovat. Při této neustále se opakující činnosti jsme zároveň snili o tom, jaké by to asi bylo mít opravdovou, nepotopitelnou a nezničitelnou loď, která by svou přídí jak ostrým břitem žiletky řezala vlny té naší louže a dost možná by nás odvezla až na světa kraj. A tyto sny malého kluka ze vsi mne pak provázely celým životem.

Marine 12M

Když jsem se ve svých čtyřiceti letech konečně vydal na dlouhou a vysněnou pouť za rybami a sháněl loď, která by mi byla dobrým parťákem, objevila se Marine 12M. A byla to právě tato loď, která se mnou tu dlouhou cestu napříč Evropou započala. A protože mne Marine 12M převezla vždy bezpečně (i s veškerým mým rybářským vybavením) přes vody velkých evropských řek a jezer a na střeše mého automobilu se mnou urazila tisíce kilometrů, myslím, že Vám dnes o ní mám co říci.

Jak se Marine 12M převáží

Nikdy jsem si nemyslel, že by se relativně velká loď (délka 3,7 m, šířka 1,39 m a hmotnost 51 kg) dala jen tak převážet na střeše malého vozu, ale opak byl pravdou. Marine 12M jsem vždy, když bylo potřeba, na střechu auta sám naložil, a tak se mnou absolvovala tisíce kilometrů. Naše nejdelší společná cesta vedla z Prahy přes Německo a Francii až do slunného Španělska na řeku Tajo – celých 5 000 kilometrů! Všude jsem sice budil velkou pozornost, ale nikdy neměl problém s úřady ani policií. Zřejmě proto, že rozměry a hmotnost Marine 12M jsou v povoleném limitu.

Jízdní vlastnosti Marine 12M na vodě

M12 (jak jsem si tuto loď sám pro sebe přejmenoval) má opravdu skvělé jízdní vlastnosti. Díky ostré přídi, která pozvolna přechází v ploché dno, krásně řeže i velké vlny a přitom vždy zůstává stabilní. Zároveň má jakýkoliv motor použitý k pohonu malou spotřebu, a to i v případě, že je loď plně naložená. Asi nejmarkantnějším důkazem skvělých jízdních vlastností byly dvě výpravy na francouzská jezera Etang du Stock a Cabanac. Tam se mnou M12 najezdila desítky kilometrů a ještě jsem s ní po celou dobu dokázal zavážet pruty, a to mnohdy i na vzdálenost několika set metrů. Vše pouze s jedním elektromotorem o tahu 55 lb a dvěma 12AH bateriemi.

Kolik toho Marine 12M uveze

I tohle pro mne bylo velké a milé překvapení. Výrobce sice udává, že nosnost lodi je 429kg, ale ze svých zkušeností mohu říci, že je to mnohem víc. Jen pro příklad – právě při mé expedici na přehradu Cabanac jsme na lodi jeli dva téměř 100kg chlapi, v lodi byly dvě 50kg baterie a odhadem tak dalších 300kg nákladu – a M12 přitom měla ještě dost velké rezervy.

Marine 12M nikdy nezničíte

M12 jsem nikdy nijak nešetřil, bez jakéhokoliv poškození s ní (i když opatrně) najížděl na ostré kamenité břehy mnoha přehrad i řek a krom pár škrábanců nikdy nedoznala jakýchkoliv škod. Asi nejkurióznějším příkladem toho, co loď vydrží, je nehoda, která se mi stala na dálnici ve Francii. S lodí jsem po desetidenní výpravě mířil zpátky domům když se mi najednou při rychlosti 120km/h utrhla loď i se střešními nosiči ze střechy! Vinu nesla výrobní vada šroubu střešního nosiče, který prostě prasknul. Tehdy jsem měl velké štěstí, a to hned dvakrát. Tou dobou totiž na skoro prázdné dálnici nikdo nebyl, tak se nikomu nic nestalo. A M12? Ta prostě jako UFO doklouzala vzduchem na vozovku a bez větší úhony na ní zůstala ležet. Sebral jsem ji z dálnice, utržený šroub nahradil, nosič opravil a pokračoval v cestě. M12 díky své odolné konstrukci zůstala nepoškozena.

Celkové hodnocení

Pokud mohu tuto nádhernou loď, její odolnost, jízdní vlastnosti a přínos pro rybáře oznámkovat jako učitel žáka ve škole, dostává ode mne Marine 12M z tělocviku i designu jedničku. Ve spolehlivosti i úspoře energie je oproti obdobným typům lodí prostě nepřekonatelná. Tímto článkem bych chtěl poděkovat firmě Marine za to, že jsem M12 na svých „Cestách za snem“ mohl používat.
PS: snad mi loď opustí těch pár drobných škrábanců, které se mnou má dobrá kamarádka na cestách utrpěla.

Text Slávek Freecarp