Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a k zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě, online chat). S našimi partnery z oblasti sociálních sítí, reklamy a webové analytiky současně sdílíme informace o Vašem používání stránky v anonymizované formě. Bližší informace naleznete zde.
Marketing
Marketingové "Cookies" slouží ke sledování chování zákazníka na webu. Jejich cílem je zprostředkovat relevantní a užitečnou reklamu pro každého individuálního uživatele, čímž jsou výhodné pro všechny. (více)
Statistika
Statistické "Cookies" pomáhají majitelům webových stránek s porozumněním toho, jak se uživatelé na jejich stránkách chovají tím, že sbírají a reportují anonymní data. (více)
Technické
Tyto "Cookies" jsou pro funkčnost webové stránky nepostradatelné a zajišťují její fungování např. při navigaci a dostupnosti uživatelských sekcí. Tato stránka nemůže správně fungovat, pokud nejsou "Cookies" povoleny. (více)
Personalizační
Tyto "Cookies" pomáhají především personalizovat obsah např. nabídkou konkrétních produktů dle historie vašeho procházení webu nebo podle objednávek. (více)
Bezpečnost
Bezpečnostní neboli security "Cookies" náš web nepoužívá. (více)
Uživatelské preference
Monitoruje souhlas uživatele, k poskytnutí uživatelských dat službám Googlu pro reklamní účely(více)
Perzonalizační data
Monitoruje souhlas uživatele, k zacílení personalizovaných reklam službami (produkty) Googlu. (více)
Souhlas s použitím "Cookies"
Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci
obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a ke zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě,
online chat).
Vaše nastavení "Cookies" a další informace najdete na stránce nastavení "Cookies".
Saver 830 Cabin je zatím největší z řady motorových člunů stejnojmenného italského výrobce, který
se dostal na náš trhu a který jsme měli příležitost podrobit redakčnímu testu. Potenciální zákazníci ocení
výborné jízdní vlastnosti, přiměřenou cenu či možnost převážet tuto loď s patřičným řidičským oprávněním
za výkonným SUV bez zvláštních povolení. Test probíhal během zářiového babího léta na Slapské přehradě.
Názor majitele
Test se uskutečnil díky pochopení majitelů v září na Slapské přehradě. Při té příležitosti jsme se zeptali
na jejich zkušenosti s používáním lodě během první sezony i na to, proč zvolili právě Saver 830 Cabin.
„Chtěli jsme loď na moře do Chorvatska, ale zároveň se rádi svezeme na našich vodách. Kritériem bylo,
aby šla loď ještě tahat za autem, abychom se dostali s autem a přívěsem s lodí bez větších potíží na trajekt.
Také jsme mysleli na to, abychom se vešli do lodního výtahu na Orlík. S lodí jsme už absolvovali rychlou
plavbu odsud ze Slap do Litoměřic a zpět. Měli jsme připravené kontakty na plavební komory a zvládli jsme
to za jediný den. Ze Slap nás vzal traktor dolu až v půl jedenácté a pak jsme na jednotlivé plavební komory
volali, aby o nás věděli. Zdrželi jsme se pak už jen ve Smíchovské komoře, kde jsme museli čekat asi půl
hodiny. Musíme říct, že na Labi byla obsluha plavebních komor mnohem přátelštější než na Vltavě. Naše
plavby často spojujeme s karavningem. Část posádky dojede na domluvené místo lodí a někdo obytnými auty.
Když jsme se rozhodovali, jakou loď koupit, měli jsme v hledáčku jednu americkou značku, ale nakonec vyhrál
Saver právě díky rozměrům, které přesně splňovaly naše požadavky. Během naší plavby do Litoměřic jsme
měli dobrou příležitost ověřit spotřebu. Je to 147 říčních kilometrů a spotřebovali jsme 130 litrů. Vychází
to tedy asi 1 litr benzinu na 1 kilometr. Jediným nedostatkem tak zůstává bimini. Odvod vody je místo
ven z lodi svedený do kokpitu a celkově netěsní. Bohužel pršelo právě během naší plavby do Litoměřic.
Dovozce ale slíbil tento nedostatek do další sezony odstranit.“
Na palubě
Saver 830 Cabin EFB je vybaven vestavěným čtyřtaktním benzinovým motorem Mercruiser V8 o objemu 5,7 litru
a „Z“ náhonem. Za příplatek je možné objednat dieselový motor. Sklopný laminátový radarový oblouk, který
je rovněž za příplatek nese navigační světla a dvoudílné skládací střechy biminy. Design trupu je u Saveru
uměřený a zároveň tak trochu předvídatelný, což ale rozhodně není na škodu. Zákazníci na lodi najdou vše
obvyklé na těch správných místech. Ve výbavě je koupací plošina na zádi s výsuvným teleskopickým žebříkem,
opalovací lehátko na přídi i na zádi. V kokpitu se nachází pohovka tvaru „L“ s malým demontovatelným stolkem
a zajímavě tvarované lehátko umístěné vlevo proti pracovišti kapitána. To je osazeno přehledně uspořádanou
palubní deskou s klasickým volantem, analogovými přístroji a navigací Garmin. Také veškeré spínače jsou
pěkně po staru kolíbkové s jasnými symboly. Kromě toho zde nechybí rádio, ovládání bowtrustru a trimovacích
klapek. Pod kapitánskou sedačkou, která má sklopnou přední část, aby se za kormidlem dalo nejen pohodlně
sedět ale i stát, je ukrytá malá venkovní kuchyně, která může být vybavena dřezem a grilem.
V kajutě
Více než osm metrů dlouhý člun skýtá při šířce přes dva a půl metru přirozeně i dost prostoru v
podpalubí. Ostatně už slovo Cabin v názvu napovídá, že nějaká ta kajuta k dispozici bude. Vnitřní prostory
jsou v podstatě klasicky rozdělené. V přídi je vestavěno dvoulůžko do „V“, druhé poněkud užší dvoulůžko
je pak umístěno pod kokpitem s trochu krkolomným přístupem po levé straně. V horní části kajuty jsou po
obvodu přídě zavěšeny tři praktické skříňky po obou stranách. Myslím, že ve většině případů bude sloužit
zadní dvoulůžko spíše jako úložný prostor, kterého na lodi této velikosti není nikdy dost. Mezi oběma
kajutami je na levoboku palubní kuchyňka s dřezem, s plynovým jedno plotýnkovým vařičem a lednicí. Na
pravoboku je samostatná koupelna s toaletou s elektrickým splachováním a sprchou. Při jednodenních výletech
pojme člun klidně dvojnásobnou posádku, než je počet lůžek. Je totiž schválen pro osm osob. Na palubě
je možné užít si kvalitní hudbu díky integrovanému stereo systému se čtyřmi reproduktory, který je rovněž
ve standardní výbavě.
Technika
Pokud jde o pohonné jednotky, na výběr mají zákazníci hned tři možnosti. Testovaná loď byla vybavena benzínovým
motorem Mercruiser V8 5,7 litru o výkonu 250 koní. Pro ty, kteří dávají přednost dieselům, jsou na výběr
dvě možnosti s výkony 230 nebo 270 koní. S testovaným benzínovým agregátem dokáže člun pohodlně překračovat
rychlosti přes šedesát kilometrů v hodině, a to při docela rozumné spotřebě paliva. Do nádrže na sladkou
vodu se vejde 70 litrů, palivová nádrž má objem 250 litrů. Do důležité a užitečné standardní výbavy je
možné počítat i elektrický kotevní vrátek. Za příplatek je naopak kromě obvyklého příslušenství také břehová
přípojka na 220 Voltů, bowtruster, teak nebo koberec v kokpitu a na badeplatu, trimovací klapky nebo rozvod
teplé vody s bojlerem.
Na vodě
Na otevřenou vodu vyplouváme z Modré loděnice, kde loď letos kotvila. Po zahřátí motoru provádíme první
měření rychlosti a spotřeby. Na palubě byly během měření tři dospělé osoby a kompletní vybavení a osobní
věci majitelů. Palivová nádrž byla asi na padesáti procentech stejně jako pitná voda. Naměřené hodnoty
najdete v tabulce na konci článku a jasně z nich vyplývá, že optimální cestovní rychlost leží někde okolo
3 500 otáček za minutu. Loď jede při těchto otáčkách ve skluzu, motor má klidný a tichý chod a ani hodnota
spotřeby pod čtyřicet litrů na hodinu není u takto velké lodě nijak dramatická. Vyplatí se pracovat s
trimem, zvláště při delších přejezdech. Testovaný Saver byl osazen benzinovým motorem Mercruiser a „Z“
náhonem Bravo III s dvojitou vrtulí, který je s lodí velmi dobře sladěný. Jde plynule za pákou plynu,
je schopný razantně zrychlit i při jízdě ve skluzu cestovní rychlostí s citlivě a plynule reaguje na kormidlo.
Ani při přejezdu vln, které jsme si museli na klidné vodě sami vyrobit nevykazoval trup žádné nestabilní
chování. Saver 830 Cabin je pohodová loď pro běžné používání. Je to ještě velikost lodě, za kterou je
možné tahat lyžaře nebo různé hračky na vodu. Otočit nebo zastavit tento člun je totiž snadné. Díky možné
přepravě na přívěsu lze udržet na uzdě i provozní náklady a není nutné platit celoroční kotvení v marině.
Jediným nedostatkem tak zůstává systém bimini, který dobře funguje proti slunci ale hůře proti dešti.