Saver 560 Walk Around

Malá velká loď...

Test časopisu Yacht

Po dlouhé době jsme se dostali k testování na Vltavě. Stalo se tak jen pár dní před uzávěrkou a testovanou lodí byl motorový člun Saver 560 WA. Pochází ze stejnojmenné italské loděnice, kterou na náš trh uvedla v loňském roce firma MARINE s.r.o. a loď představila poprvé veřejnosti při otevření prodejny MARINE CENTRUM na podzim loňského roku. Na vodu se loď dostala ale až letos na jaře.


Motorový člun Saver 560 Walk Around má všechny předpoklady oslovit zákazníky na našem trhu. Přes svou délku necelých šest metrů nabízí vše, co zákazníci žádají. Plnohodnotné opalovací lehátko na přídi, malou kajutu, ve které je možné nouzově přespat, dostatek úložných prostor i místo na palubě a sezení pro delší vyjížďky. Navíc je možné jej přepravovat na přívěsu za běžným osobním autem a zvládne plavbu nejen na řekách a jezerech ale také pobřežní plavbu. Poslouží pro vlečení wakeboardu nebo různých hraček stejně dobře jako loď pro rybaření. Paluba je navržena tak, aby vyžadovala jen minimální nároky na údržbu.


Testovaná loď byla vybavena motorem Suzuki o výkonu 90 koní ATL. Z pravé strany vedle motoru je koupací žebřík, vlevo potom schránka na drobnosti, které na palubě můžou překážet, ale nesmí chybět, jako jsou například prostředky na mytí. Na zádi kokpitu je přes celou šířku čalouněná lavice, kterou je možné přeměnit na další ležení, pokud by to na přídi nestačilo. Pod ní je objemný úložný prostor, kam se vejdou fendry i záchranné vesty a vázací lana nebo palivová nádrž. Prakticky uprostřed lodi je umístěna dvojsedačka kapitána a spolujezdce a kokpitu dominuje velká konzole řízení s čelním sklem, které je olemováno praktickým nerezovým madlem, V levé části konzole je vstup do nízké kajuty, která ale ukrývá pohodlné dvoulůžko. Kajuta má samostatné otevírací okno, a také překvapivě velké rozměry. Okolo celého dvoulůžka je navíc praktická polička na uložení různých maličkostí. Pod podlahou lůžek je prostor pro chemickou toaletu, nebo na uložení věcí a uvnitř v interiéru nechybí dvě lampičky. Dobře zakryté, a z interieru přístupné přes praktická dvířka jsou přístroje. V přední části lodi si můžou dva lidé krásně sednout, příď je dostatečně dlouhá. Jedinou slabostí, kterou bych lodi vytknul je otevírání vstupu do kajuty. Je totiž dvoudílné a oba díly jsou na pantech. V horním díle jsou dva zámky a jediný způsob, jak vstup otevřít je právě pomocí klíčů, což není příliš praktické. Díky tomu je ale vstup do kajuty překvapivě pohodlný a vodotěsný i při špatném počasí.


Pracoviště kapitána je jednoduché a odpovídá dané kategorii. Jsou zde kolébkové spínače v jedné řadě, analogový ukazatel trimu a otáčkoměr. Stále zůstává místo na držák GPS, hloubkoměr nebo jen držák telefonu s mapou Navionics. Držáky na nápoje jsou umístěné netradičně v obou bocích zevnitř včetně praktických poliček. Na přední palubu je možné vstoupit po obou stranách konzole řízení. Přední paluba je zcela rovná. To přináší řadu výhod, a ještě to dobře vypadá. Také pohyb po palubě je díky tomu bezpečný. Po obvodě přídě je proaktické nerezové zábradlí. Při klidnější plavbě je navíc fajn sezení zády k řídící konzoli, která v tom okamžiku slouží jako pohodlné opěradlo. Testovaná loď byla vybavena čalouněním, které je mírně utopené a chytře přidělané tak, že se ani při maximální rychlosti nezvedá a nemá tendenci uletět. Je vyrobeno z materiálu, kterému voda nevadí, a tak jej majitelé budou pravděpodobně uklízet, jen když odjedou z lodi na delší čas. Na konzoli řízení je umístěno po obou stranách navigační osvětlení. Na přídi nechybí kotevní rolna a úložný prostor na kotvu a kotevní lano. Testovaná loď byla vybavena střechou bimini, kterou jsme nakonec díky krásnému počasí sundali úplně. Jde to snadno. Objednat jako zvláštní výbavu je možné praktický odnímatelný stolek a řadu dalšího příslušenství jako jsou perseniky, nádrž na pitnou vodu a sprcha na zádi, vestavěnou palivovou nádrž nebo klasickou lodní toaletu.


Čtyřtaktní motor Suzuki 90 ATL má tichý a klidný chod, v nízkých otáčkách není vůbec slyšet. Zapínám na ruku výtrhovou pojistku a pomalu vyplouváme. V pátek dopoledne je na Vltavě v Praze pod Vyšehradem ještě poměrně malý provoz, a tak bez problémů zvládáme nejen jízdní zkoušky a focení ale také základní měření jízdních výkonů. Loď plynule reaguje na plyn, v ostřejších zatáčkách se chová předvídatelně a má tendenci spíše plynulne uklouznout do strany. Nepocítil jsem ani náznak nepředvítalného chování. Devadesát koní je myslím správný motor, i když výrobce umožňuje namontovat motor o maximálním výkonu sto patnáct koní. Loď jde do skluzu někde okolo 4 000 otáček, maximální rychlost je pak těsně pod hranicí 30 uzlů při 5 800 otáčkách za minutu. S motorem 115 koní bude hodnota maximální rychlosti okolo 34 uzlů.

Samotné svezení na vodě jen potvrdilo papírové předpoklady. Saver 560 WA dobře jede přesto, že na vodě nebude největší a splní mnoho dalších nároků. To všechno za velmi konkurenční cenu. Myslím, že se s loděmi této značky budeme nejen na našich vodách potkávat stále častěji.

Text a foto: Daniel Guryča

YACHT 7-8/2021

Saver 560 WA DEMO s příslušenstvím

Saver 560 WA standard