Posezónní údržba a servis lodí

Ať už vlastníte malý člun se závěsným motorem, velkou jachtu s vestavěným motorem nebo vodní skútr, právě nyní nastal ten správný čas na zazimování, posezonní prohlídku a povinnou údržbu.

Proč byste to měli řešit na podzim? Protože tak můžete předejít poškození, které vznikají vlivem koroze v případě, že loď nebo lodní motor není na zazimování správně připraven. Vlhkost nedělá dobře motoru, dalším kovovým součástkám ale i ostatním částem lodě.

Právě nyní je ten správný čas odvést lodní motor nebo celou loď do servisního střediska v Praze nebo v Novém Městě nad Metují, kde se o vše postará tým zkušených a odborně proškolených techniků.

Pokud se ještě před tím chcete o údržbě dozvědět více, doporučujeme článek, který vyšel v loňském říjnovém vydání časopisu Yacht.


Údržbu je nutné dělat na podzim

V každém návodu lodního motoru je uvedeno, co je nutné udělat v případě odstavení nebo uložení lodního motoru na dobu delší než 3 měsíce. Správný postup by měl být tedy ten, že se motor propláchne čistou vodou, aby v chladicím systému ani nikde jinde nezůstaly zbytky soli. Potom se provádí kontrola a údržba. Poškozené nebo opotřebované díly jako je vrtulka vodního čerpadla, filtry, zapalovací svíčky se vymění za nové a podle potřeby se vymění i motorový a převodový olej. Po tomto kroku se teprve motor konzervuje, aby bylo možné jej bez obav odstavit a uložit na zimu. Některé lodní motory mají pro tento proces automatizovaný, jako třeba motory Evinrude, u jiných značek je nutné tento postup udělat ručně pomocí zazimovacího oleje. Pohyblivé části je nutné ošetřit vodě odolnou vazelínou. Celý motor se potom konzervuje dalším speciálním přípravkem. „Snažím se to zákazníkům vysvětlovat mnoho let, ale ne všichni na to slyší a na jaře nebo v létě bývají zklamaní, že neumíme opravu povést za pár hodin“, říká Milan Havel.

Nečekejte na jaro

U vodních skútrů je interval pro údržbu a ošetření před uložením ještě kratší, konkrétně 30 dní. Závěr je tedy jasný. „Po skončení sezony není na co čekat a už vůbec ne na jaro. To už může být opravdu pozdě. A lodní servisy nejsou v podzimních měsících přetížené, pokud bude potřeba objednat vadné součástky, je na to právě teď dost času“, zakončuje debatu Milan Havel.

Článek z časopisu Yacht 10/2024
Text a foto Marek Bylnický