Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a k zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě, online chat). S našimi partnery z oblasti sociálních sítí, reklamy a webové analytiky současně sdílíme informace o Vašem používání stránky v anonymizované formě. Bližší informace naleznete zde.
Marketing
Marketingové "Cookies" slouží ke sledování chování zákazníka na webu. Jejich cílem je zprostředkovat relevantní a užitečnou reklamu pro každého individuálního uživatele, čímž jsou výhodné pro všechny. (více)
Statistika
Statistické "Cookies" pomáhají majitelům webových stránek s porozumněním toho, jak se uživatelé na jejich stránkách chovají tím, že sbírají a reportují anonymní data. (více)
Technické
Tyto "Cookies" jsou pro funkčnost webové stránky nepostradatelné a zajišťují její fungování např. při navigaci a dostupnosti uživatelských sekcí. Tato stránka nemůže správně fungovat, pokud nejsou "Cookies" povoleny. (více)
Personalizační
Tyto "Cookies" pomáhají především personalizovat obsah např. nabídkou konkrétních produktů dle historie vašeho procházení webu nebo podle objednávek. (více)
Bezpečnost
Bezpečnostní neboli security "Cookies" náš web nepoužívá. (více)
Uživatelské preference
Monitoruje souhlas uživatele, k poskytnutí uživatelských dat službám Googlu pro reklamní účely(více)
Perzonalizační data
Monitoruje souhlas uživatele, k zacílení personalizovaných reklam službami (produkty) Googlu. (více)
Souhlas s použitím "Cookies"
Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci
obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a ke zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě,
online chat).
Vaše nastavení "Cookies" a další informace najdete na stránce nastavení "Cookies".
Ať už vlastníte malý člun se závěsným motorem, velkou jachtu s vestavěným motorem nebo vodní skútr,
právě nyní nastal ten správný čas na zazimování, posezonní prohlídku a povinnou údržbu.
Proč byste to měli řešit na podzim? Protože tak můžete předejít poškození, které vznikají vlivem koroze
v případě, že loď nebo lodní motor není na zazimování správně připraven. Vlhkost nedělá dobře motoru,
dalším kovovým součástkám ale i ostatním částem lodě.
Právě nyní je ten správný čas odvést lodní motor nebo celou loď do servisního střediska v Praze nebo v
Novém Městě nad Metují, kde se o vše postará tým zkušených a odborně proškolených techniků.
Pokud se ještě před tím chcete o údržbě dozvědět více, doporučujeme článek, který vyšel v loňském říjnovém
vydání časopisu Yacht.
Údržbu je nutné dělat na podzim
V každém návodu lodního motoru je uvedeno, co je nutné udělat v případě odstavení nebo uložení lodního
motoru na dobu delší než 3 měsíce. Správný postup by měl být tedy ten, že se motor propláchne čistou vodou,
aby v chladicím systému ani nikde jinde nezůstaly zbytky soli. Potom se provádí kontrola a údržba. Poškozené
nebo opotřebované díly jako je vrtulka vodního čerpadla, filtry, zapalovací svíčky se vymění za nové a
podle potřeby se vymění i motorový a převodový olej. Po tomto kroku se teprve motor konzervuje, aby bylo
možné jej bez obav odstavit a uložit na zimu. Některé lodní motory mají pro tento proces automatizovaný,
jako třeba motory Evinrude, u jiných značek je nutné tento postup udělat ručně pomocí zazimovacího oleje.
Pohyblivé části je nutné ošetřit vodě odolnou vazelínou. Celý motor se potom konzervuje dalším speciálním
přípravkem. „Snažím se to zákazníkům vysvětlovat mnoho let, ale ne všichni na to slyší a na jaře nebo
v létě bývají zklamaní, že neumíme opravu povést za pár hodin“, říká Milan Havel.
Nečekejte na jaro
U vodních skútrů je interval pro údržbu a ošetření před uložením ještě kratší, konkrétně 30 dní. Závěr
je tedy jasný. „Po skončení sezony není na co čekat a už vůbec ne na jaro. To už může být opravdu pozdě.
A lodní servisy nejsou v podzimních měsících přetížené, pokud bude potřeba objednat vadné součástky, je
na to právě teď dost času“, zakončuje debatu Milan Havel.
Článek z časopisu Yacht 10/2024
Text a foto Marek Bylnický