Nezapomeňte na údržbu

Každý lodní motor potřebuje péči...

Článek z časopisu Yacht 10/2024

Lodní motor je stroj jako každý jiný. Aby dobře fungoval, vyžaduje určitou péči, kterou není radno zanedbávat. Na tom, zda správně funguje může záviset osud lodě a především posádky. Právě v tomto období, kdy jachtařská sezona pomalu končí je ten správný čas motor zkontrolovat a připravit na zimu. Jen tak budete mít jistotu, že motor bude správně fungovat i na jaře.

O tom, čemu je potřeba věnovat pozornost jsme si povídali s Milanem Havlem, vedoucím servisu MARINE CENTRA v Praze Modřanech. Největší problém vidí v tom, že majitelé lodí nepřijdou na podzim, ale až na jaře nebo v létě a chtějí zkontrolovat motor před sezónou. To může být ale pozdě. Od podzimu nebo od konce léta vykoná zkondenzovaná voda, nečistoty a v nejhorším případě i zbytky soli svoji špatnou práci a náklady na opravu zbytečně rostou. Navíc se zkracuje životnost motoru.


Údržbu je nutné dělat na podzim

V každém návodu lodního motoru je uvedeno, co je nutné udělat v případě odstavení nebo uložení lodního motoru na dobu delší než 3 měsíce. Správný postup by měl být tedy ten, že se motor propláchne čistou vodou, aby v chladicím systému ani nikde jinde nezůstaly zbytky soli. Potom se provádí kontrola a údržba. Poškozené nebo opotřebované díly jako je vrtulka vodního čerpadla, filtry, zapalovací svíčky se vymění za nové a podle potřeby se vymění i motorový a převodový olej. Po tomto kroku se teprve motor konzervuje, aby bylo možné jej bez obav odstavit a uložit na zimu. Některé lodní motory mají pro tento proces automatizovaný, jako třeba motory Evinrude, u jiných značek je nutné tento postup udělat ručně pomocí zazimovacího oleje. Pohyblivé části je nutné ošetřit vodě odolnou vazelínou. Celý motor se potom konzervuje dalším speciálním přípravkem. „Snažím se to zákazníkům vysvětlovat mnoho let, ale ne všichni na to slyší a na jaře nebo v létě bývají zklamaní, že neumíme opravu povést za pár hodin“, říká Milan Havel.

Nečekejte na jaro

U vodních skútrů je interval pro údržbu a ošetření před uložením ještě kratší, konkrétně 30 dní. Závěr je tedy jasný. „Po skončení sezony není na co čekat a už vůbec ne na jaro. To už může být opravdu pozdě. A lodní servisy nejsou v podzimních měsících přetížené, pokud bude potřeba objednat vadné součástky, je na to právě teď dost času“, zakončuje debatu Milan Havel.

Článek z časopisu Yacht 10/2024
Text a foto Marek Bylnický