LEHKÉ HLINÍKOVÉ ČLUNY MARINE

Návštěva továrny v Novém Městě nad Metují

Článek z časopisu Yacht 4/2022

V časopise Yacht se dočtete o všech možných typech lodí. Většinou se k nim ale dostáváme na vodě nebo na lodních výstavách, tedy v okamžiku, kdy jsou připravené k vyplutí s veškerým příslušenstvím a pěkně naleštěné. Co tomu předchází, si většina loděnic chrání, a když se nám podaří nějakou továrnu navštívit, často tam bývá zakázáno fotografovat. Během naší návštěvy v Novém Městě nad Metují bylo dovoleno nejen fotografovat.

V loňském roce počet vyrobených lodí za rok překročil magickou hranici tisíc kusů a letos to vypadá, že tento počet bude ještě vyšší. Firma MARINE s.r.o. zároveň v prosinci oslavila třicetileté výročí. O důvod víc podívat se, kam se firma a především divize výroby lodí posunula od naší poslední návštěvy před deseti lety. Průvodcem nám byl majitel firmy pan Petr Novotný.

Návštěva se uskutečnila na začátku února a už od vstupní brány je vidět velký pokrok. Výroba se z jedné haly dostala hned do dalších dvou. Jedna slouží jako sklad nových hotových lodí připravených k expedici doslova do celého světa. Ta druhá je pak vyčleněna jako mezisklad dílů a přípravna materiálu. Díky tomu se uvolnilo v původní hale druhé podlaží pro výrobu a montáž lodí, která tak může probíhat ve dvou podlažích současně. „Navýšení výrobních ploch a rozšíření skladovacích prostor představovalo značnou investici, která však byla pro rozšiřování a zkvalitňování výroby nezbytná. Že to bylo rozhodnutí správné, ukazují loňská rekordní čísla,” říká Petr Novotný během prohlídky.

„Na začátku roku náhle ukončil činnost jeden externí dodavatel, a tak jsme prakticky ze dne na den museli zřídit vlastní lakovnu. To, co je zatím vidět, je provizorní řešení, ale v nejbližších týdnech budeme instalovat kompletně novou technologii a nebudeme se tak muset spoléhat na někoho zvenku. Slibujeme si od toho další zkrácení procesu výroby. V loňském roce opustilo v průměru výrobní linku pět lodí za den. Abychom pokryli všechny aktuální objednávky našich obchodních partnerů z celého světa, chtělo by to zvýšit kapacitu na sedm až deset lodí denně. Musíme se k tomu ale dostat postupně a pracujeme na tom,” pokračuje Petr Novotný.

Výroba začíná ve vývoji a konstrukci, kde vznikají nové návrhy trupů i drobná vylepšení těch stávajících. Vývoj nové lodě trvá řadu měsíců. Každý prototyp prochází řadou zkoušek nejen na vodě. Na základě schválení nové lodě vzniknou finální výrobní výkresy. Většina menších dílů a výztuh se tvaruje přímo zde ve výrobě, dělení a vypalování velkých plechů dělá externí dodavatel. Díky zvýšení počtu prodaných lodí se daří vyrábět najednou větší série jednotlivých modelů. To výrobu do značné míry zjednodušuje a především zrychluje. Na druhou stranu se materiál celosvětově zdražuje a v poslední době občas chyběl úplně. „Samotná montáž všech lodí ale probíhá vždy u nás podle modelu buď v prvním, nebo ve druhém podlaží. Čas, který je potřeba na výrobu jednotlivých modelů, se podle velikosti a složitosti značně liší. U nejmenších je to v řádech hodin, u větších je čas pochopitelně delší. Aktuálně nejnovějším modelem je Bass 400. Celá paluba je zastavěná do roviny, vše ostatní je schované pod palubou. K této lodi doporučujeme motor o výkonu dvacet koní, může tam být ale pětadvacet koní. V poslední době jsou tyto lodě oblíbené zejména mezi rybáři,” říká Petr Novotný.

Při naší poslední návštěvě před deseti lety byla kapacita výroby v nižších stovkách lodí ročně a šlo spíše o manufakturu. Nyní je vidět, že jde o regulérní sériovou výrobu. Řeč se ještě stáčí k novému grafickému designu lodí. I na něm je znát větší a větší profesionalizace. O poslední grafiku se postarala jedna mladá německá firma, která se specializuje výhradně na lodě, a je to poznat.

Ptám se ještě na to, kde všude po světě můžeme lehké hliníkové lodě Marine z Nového Města nad Metují potkat. Díváme se na mapu dealerské sítě a kromě prakticky celé Evropy tam svítí i prodejce v Grónsku, v Jižní Americe, v Asii nebo v Africe. V hale, která je určena pro distribuci lodí, vidím na pečlivě zabalených člunech místa určení, jako je Dubaj, a tak se už raději na cizinu dále neptám. "U nás jsou zákazníci rozděleni do dvou hlavních skupin. Na jedné straně to jsou profesionálové, kteří lodě používají pro služební účely, a jsou to hlavně různé složky záchranného systému. Druhou skupinou jsou soukromí majitelé, kteří lodě používají pro rekreaci nebo pro rybaření. Zákazníci na lodích Marine oceňují především to, že nevyžadují po celou dlouhou dobu životnosti žádnou nebo jen minimální údržbu. Nemusí se bát najet ke břehu nebo toho, že loď na slunci vybledne." Aktuálně je v nabídce sedm modelových řad. V každé je mnoho modifikací ve velikostech od 3,08 do 5,3 metru, což dohromady znamená padesát čtyři modelů s velmi různorodým příslušenstvím.

Článek z časopisu Yacht 4/2022

Text a foto: Daniel Guryča