Co nového u Tohatsu?

Setkání se Shuhei Tadou, zástupcem Tohatsu pro střední Evropu

Na výstavě boot v Düsseldorfu jsme se setkali s Shuhei Tadou, zástupcem společnosti Tohatsu pro střední Evropu. Položili jsme mu několik otázek.

Kam až sahá historie a tradice značky Tohatsu a co považujete za klíčové momenty v jejím vývoji?

Firma, která je předchůdcem značky Tohatsu, byla založena již v roce 1922 a v roce 1956 začala vyrábět přívěsné motory. Stala se tak průkopníkem tohoto odvětví v Japonsku. Od té doby vzniklo několik převratných motorů, jako například TLDI – dvoutakty s nízkotlakým přímým vstřikováním či první motory s elektronickým vstřikováním paliva na světě MFS25/30 a nedávno modely MFS40/50 a MFS9.9/15/20 s elektronickým vstřikováním paliva, což jsou nejlehčí motory ve své třídě.

Od loňského roku jste začali používat nové logo a značka Tohatsu zcela změnila svou image. Jak se tento krok osvědčil?

Značka Tohatsu je dobře vnímána na celém světě a naším cílem bylo zlepšit image i u široké veřejnosti, což se nám myslím daří. Stále existuje prostor pro zlepšení nejen vizuálního obrazu, ale také našeho chování založeného na nové filozofii značky. Snažíme se nadále zlepšovat náš způsob prodeje, poprodejní servis, dostupnost dílů i výzkum a vývoj nových produktů.

Jaké novinky připravujete pro tento rok? 

Koncem loňského roku představila firma Tohatsu inovovanou řadu přívěsných motorů BFT 200, 225 a 250D, které nahrazují starší velké motory o výkonech nad 200 HP řady A. Inovace klade důraz na co nejoptimálnější průběh točivého momentu a na co nejsnadnější údržbu. Ve všech třech případech se jedná o čtyřtaktní vidlicový šestiválec SOHC se čtyřmi ventily v každé hlavě. Méně výkonné točí 5 000 až 6 000 ot./min, třetí nejvýkonnější pak 5 300 až 6 300 ot./min. Objem činí 3 586 ccm, zdvih a vrtání 89 x 96 mm. Suchá hmotnost dosahuje 284–287 kg. Délka hřídele je v rozsahu od 508 do 635 mm, převodový poměr má hodnotu 2:1 a alternátor 12 V dává dobíjecí proud až 90 A. Na první pohled se motory řady D odlišují elegantnějším nově navrženým krytem. Též jeho upínání a těsnění je nově řešeno, aby se usnadnila manipulace. Důležitější je však to, co se změnilo uvnitř. Pro zákazníka je určitě nejvýznamnější zvětšený točivý moment. Oproti staršímu provedení překračuje točivý moment výrazně hodnotu 300 Nm.

Další inovace se týkají údržby a zvýšené odolnosti vůči korozi. Zvětšení průměru trubky pro měření hladiny oleje umožnilo zkrátit dobu výměny oleje z 10 na 4 minuty. Překonstruování uzlu pro nastavení motorového trimu zase umožňuje zkrátit jeho demontáž ze 60 na 10 minut. Z důvodů snadnější údržby byl přemístěn vysokotlaký filtr paliva a nízkotlaký filtr spojen se separátorem vody do jednoho bloku a rovněž přemístěn tam, kde je lépe přístupný. Jestliže u předchozího modelu A trvala výměna vysokotlakého filtru 60 minut, nyní na to stačí 10 minut, a u nízkotlakého filtru se čas výměny zkrátil z 20 na 5 minut. Korozi se podařilo podstatně snížit použitím modernějších hliníkových slitin a počet ochranných anod proti elektrolytické korozi byl zdvojnásoben. Na spojovací materiál byla uplatněna komplexní povrchová úprava HI-M Coat, která kombinuje reaktivní nátěr, potah epoxidem a zinkování. K omezení koroze také přispívá polopřímé sání vzduchu, které snižuje vnikání vodní tříště do motoru. Též nově zkonstruovaný kryt a jeho zámky nejsou záležitostí jen estetickou, ale i funkční. Spolu s nově řešeným těsněním přispívají ke snížení množství vody a vodních par, jež mohou proniknout pod kryt. Značná část inovací má sice větší význam pro pracovníky servisu než pro majitele, ale zvýšení točivého momentu při přechodu do skluzu je věc, kterou ocení každý majitel motorového člunu. A stejně tak vyšší odolnost proti korozi, která může přinést významně delší životnost motorů nové řady BFT 200, 225 a 250D.

Další novinkou jsou modely MFS60A a MFS60AW, které jsou nejlehčí ve své třídě a budou dostupné od letošního jara. Nové motory jsou o 15 % lehčí než ty předchozí o stejném výkonu. V prodeji budou v bílém nebo tmavě modrém elegantním provedení.

Jaké jsou plány Tohatsu do budoucna?

V roce 2018 jsme provedli obrovské investice do našeho nejmodernějšího vývojového centra. Proto se budeme i nadále věnovat především vývoji a inovacím malých a středních přívěsných motorů.



Článek z časopisu Yacht 4/2019

Autorem Eva Skořepová a František Novotný